Radyo’nun Reklamlara Etkisi

Radyo, en çok kullanılan kitle iletişim araçlarındandır. Çünkü radyo, insanların zamana ve mekâna olan bağlılığını ortadan kaldırmaktadır. Bu yüzden insanlar dilediği yerde ve dilediği zamanda radyo dinleyebilmektedir. Radyonun en önemli unsuru ise sestir.

Reklam ise, medyada belli bir zaman ve mekan satın alınarak yapılan işlevdir. Üreticiler hedef kitlelerine ulaşmak için çeşitli yollarla reklam yapar. Eğer üretici ya da reklam veren, kişilerin gözüne hitap etmek isterse yazılı basını (gazete, dergi vs.) kullanacaktır. Müşterilerin kulağına hitap edecek olanlar ise, radyoyu kullanmak zorundadır. Bu iki kavramı bir arada yapmak isteyenler ise; televizyon, sinema gibi mecraları tercih edeceklerdir.

Sunulan bu üç yoldan radyoyu tercih edenlerin işi, yapılacak reklama göre değişmektedir. Çünkü reklamı yapılacak ürün, görselliğin ön planda olması gereken bir ürün ise ve siz müşteriye bunu sadece işitme yoluyla aktarmak istiyorsanız, bu iş maliyetli olacaktır.  Tam tersi durumda ise; yani reklamı yapılacak ürün sadece kulağa hitap edebilmekle yetinecekse buradaki iş daha kolaydır.

Radyo reklamları hem tehlikeli hem de işlevseldir. Çünkü insanlar radyoyu dinlerken başka işlerle de uğraşmaktadır. Ve insanların sıkıldığı zamanlarda radyoyu hemen değiştirmesi sık yaşanan bir durumdur. Bu durumun olmaması radyo reklamlarının çarpıcı olmasıyla ilgilidir.. Radyodan gelen sesin insanları kendisine çekmesi, olayı dinleyicilere yaşatması gerekir. Böylelikle dinleyiciler, radyoyu hemen değiştirmeyecektir. Fakat bu durum çok kolay değildir. Radyo reklamlarının çarpıcı olması, insanlara sesle bir şeylerin yaşatılması maliyetli ve bir o kadar eziyetli bir durumdur.

Radyonun yer ve zaman kavramını ortadan kaldırması, dinlenirliliği açısından olumlu bir durumdur. Fakat radyonun kaydetme gibi bir durumu olmadığından kaçırılan bir kısmın tekrar dinlenme olasılığı yoktur. Her şeyin olumlu ve olumsuz yönleri olduğu gibi radyo reklamlarının da olumlu ve olumsuz yönleri vardır.

Radyo Reklamlarının Olumlu Yönleri:

  • Radyo taşınabilmesi kolay ve her alanda dinlenilmesi mümkündür. Bu yüzden reklamların her yerde amacına ulaşması mümkündür.
  • Kulağa hitap etmesinden dolayı, hatırlanması kolaydır.
  • Radyo, geniş kitlelere hitap eder, bu yüzden reklamların hemen hemen her yere ulaşması mümkündür.
  • Radyo, işletmeler için ucuz reklam yoludur. (Görselliği çok fazla ön planda olmayan ürünler için)
  • Radyoda “Drive Time” saatini yakalamak çok basittir. Sürücülerin birçoğu araba kullanırken radyo dinlemektedir.
  • Farklı kitleden farklı dinleyicilerin olması reklamın çok fazla kesime ulaşmasını sağlar.

Radyo Reklamlarının Olumsuz Yönleri:

  • Dinleyici çok çabuk sıkılıyor, bu yüzden reklam kısa sürmelidir.
  • Dinleyici radyo kanalı hemen değiştirebilir, reklamların çarpıcı olması gerekir.
  • Görselliği ön planda olan ürünler için bunu sesle dinleyicilere hissettirmek gerekir; bu gibi durumlarda maliyet artar.
Ege Üniversitesinde İletişim eğitimi aldım. Üniversite hayatım boyunca kulüplerde farklı projeleri hayata geçirdim ve yöneticiliklerini yaptım. İK ve kurumsal İletişim Uzmanı olarak çalıştım. Şuanda CMS grubunda İnsan Kaynakları Alanında çalışıyorum, aynı zamanda şirketlere Etkili İletişim, Öfke ve Stres Yönetimi eğitimleri ve Kariyer merkezlerinde İnsan Kaynakları Uzmanlık alanında sertifika eğitimleri veriyorum.

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir