Stres ve Yönetimi

Bu yazımda sizlere hayatımızda hiçbir zaman eksik olmayacak olan, varlığı ancak insanın yaşamıyla son bulan bir kavramdan –stresten- bahsedeceğim.

Stres; iç ve dış etkenlerle vücudun doğal dengesinin bozulması durumudur. Genellikle insanın baş edebilme yeteneğini aşan durumlarda ortaya çıkar.  Hiç kimse durduk yere strese girmez girmek de istemez. Stresin baş gösterdiği yerde yolunda gitmeyen durumlar söz konusudur. Bu durumların birçok nedeni vardır. Bunlara örnek vermek gerekirse;

  • İhtiyaçların giderilememesi.
  • Fiziksel nedenler (Hastalık, sakatlık, gürültü…)
  • Bireysel nedenler (Kişilik, ailevi problemler, ölüm…)
  • Çevresel nedenler

Bunları çoğaltmak mümkündür; fakat stresin başlıca nedenleri yukarıda sayılanlardır. Az önce de dile getirdiğimiz gibi stresin tamamen ortadan kalması; ancak insan yaşamının son bulmasıyla mümkündür.

Peki! Bu konuda neler yapabiliriz?

Öncelikle stresten kaçılamayacağını bilmemiz gerekmektedir. Stres yaşıyor ve çalışıyor olmanın tek ürünüdür. Stresin kişiden kişiye, cinsiyetten cinsiyete, işten işte farklılık gösterebileceğini bilmeliyiz. Ayrıca stresin sadece olumsuz bir unsur olmadığını da kabul etmeliyiz. Çünkü stres çoğu zaman bireyi kamçılayan, onu motive eden bir unsurdur. Eğer bunları aklımızdan çıkarmazsak stresle başa çıkmanın yolunu bir nevi bulmuşsunuz demektir.

Stresle baş edebilmek için alanında uzman kişilerin, kişisel gelişim uzmanlarının birçok tavsiyesi vardır. Bu tavsiyelere uymak hayatımızdaki stresi bir nebze de olsa olumsuz olmaktan çıkaracaktır. Bu tavsiyelerin somut olması uygulanabilirlik açısında da bireye kolaylık sağlamaktadır.  Bu teknikler şu şekildedir;

  • Bedene Yönelik Teknikler (Fiziksel Egzersiz, Solunum Egzersizi, Gevşeme, Meditasyon, Biyolojik Geri Bildirim)
  • Zihne Yönelik Teknikler (Bilişsel Yeniden Yapılandırma, Problem Çözme, Zaman Yönetimi)
  • Davranışlara Yönelik Teknikler (Sosyal Becerileri Geliştirme, Bazı Davranış Tarzlarını Değiştirme, Beslenme Alışkanlıklarını Değiştirme)

Eğer yaptığınız iş strese davetiye çıkarıyorsa yukarıda yazan tekniklerden işinize, o anki durumunuza uygun olanı seçerek uygulayabilirsiniz. En çok uygulayabileceğiniz teknik ise; bedene yönelik tekniklerden biri olan solunum egzersizidir. Bu egzersizi stresli anınızda diyaframdan nefes alıp vererek uygulayabilir ve stresinizi, sinirinizi yatıştırabilirsiniz.

Bir cümle daha söyleyerek bu yazımı sonlandıracağım. Birazdan söyleyeceğimi stresli anınızda düşünmek zor olacaktır. Bu nedenle söyleyeceğim şeyi sadece stresli anınızda değil tüm anınızda aklınızda bulundurursanız stresli anınızda geri dönülmez bir yola girmekten kaçınmış olursunuz. Stres her zaman sahibine karşıdaki insana verilen zarardan daha çok zarar verir. Bu nedenle stresin olumsuz tarafını olabildiğince görmezden gelin. Stresi yenebildiğiniz nice günlere. Hoşçakalın.

Ege Üniversitesinde İletişim eğitimi aldım. Üniversite hayatım boyunca kulüplerde farklı projeleri hayata geçirdim ve yöneticiliklerini yaptım. İK ve kurumsal İletişim Uzmanı olarak çalıştım. Şuanda CMS grubunda İnsan Kaynakları Alanında çalışıyorum, aynı zamanda şirketlere Etkili İletişim, Öfke ve Stres Yönetimi eğitimleri ve Kariyer merkezlerinde İnsan Kaynakları Uzmanlık alanında sertifika eğitimleri veriyorum.

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir